Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów jest rzeczą niezbędną do wydłużenia żywotności oraz zachowania mechanizmu w jak najlepszej kondycji. Sama wymiana często jest bagatelizowana przez kierowców czy nawet mechaników, co może okazać się dramatyczne w przypadku zaniedbania. Olej przekładniowy służy do redukowania tarcia powstającego podczas pracy skrzyni biegów. Dodatkowo chroni ją przed korozją oraz schładza. Bez regularnej wymiany oleju skrzynia biegów może często się psuć. Ciągłe naprawy skrzyni biegów mogą mocno nadszarpnąć nasz budżet. W najgorszym wypadku, gdy naprawa skrzyni biegów okaże się niemożliwa i pozostanie wymiana na nowy mechanizm koszt może być ogromny.
Więc jaki olej do skrzyni biegów powinniśmy dobrać? Podczas zakupu uwagę musimy zwrócić na kilka elementów. Na sam początek powinniśmy rozejrzeć się wśród ofert opracowanych przez producenta naszego samochodu. Rynek jest bardzo bogaty, przez co nie powinno być problemu ze znalezieniem oleju przeznaczonego do marki naszego samochodu. W zależności od rodzaju naszej skrzyni biegów czy jest to skrzynia manualna czy automatyczna także inaczej dobierzemy olej przekładniowy.
O ile skrzynie manualne są zdecydowanie bardziej wytrzymałe oraz żywotne nie możemy bagatelizować sprawy wymiany oleju. Wymiana będzie uzależniona od intensywności korzystania z samochodu. Zwykle powinno mieć to miejsce, co około 100 tysięcy kilometrów. Do skrzyni biegów manualnej oleje są oznaczane symbolami i cyframi oznaczającymi stopień lepkości. Najczęstsze produkty to GL-4 oraz GL-5. Informacje o typie oleju, który powinien znajdować się w naszej skrzyni biegów znajdziemy w książce serwisowej. Stopień lepkości to jedna z różnic pomiędzy olejami, kolejną jest sam jej skład. Możemy stosować oleje mineralne, opcja bardziej ekologiczna, w której główną pełnią składniki naturalne. Oferują przyzwoite właściwości smarne jak i odporność na utlenianie oraz powstawanie rdzy. Minusem tego typu olejów jest ich krótka żywotność oraz słaba adaptacja do zmiennych warunków pogodowych. Oleje syntetyczne jest to najlepsza opcji. Należą do kategorii GL-5. Podczas ich przygotowywania wykorzystywane są najnowsze technologie, co ma bezpośrednie przełożenie na ochronę naszej skrzyni biegów. Jednym z najważniejszych ich atutów jest ich pełna odporność na zmiany temperatur.
W przypadku automatycznych skrzyń biegów musimy jeszcze bardziej o nie dbać, przez to, że charakteryzują się mniejszą odpornością mechaniczną w porównaniu do manualnych skrzyń biegów dobór odpowiedniego oleju jest bardzo istotny. Sam olej powinniśmy wymieniać, co około 60 tysięcy kilometrów. Podczas dobierania oleju musimy wziąć pod uwagę nie tylko sam model samochodu, ale także rodzaj skrzyni biegów zamontowanej w aucie. Hydrokinetyczne skrzynie automatyczne, są to standardowe, najczęściej wykorzystywane skrzynie automatyczne w samochodach. Najczęściej wykorzystuję się do nich olej typu ATF, wyróżniają się możliwością pracy w zmiennych temperaturach oraz redukcją temperatury pracy do nawet 15 stopni Celsjusza. Podobnie jak inne rodzaje olejów, olej typu ATF także uodparnia mechanizmy skrzyni na ścieranie. W przypadku dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych konieczne będzie zastosowanie oleju, który będzie zachowywać właściwości ochronne w niskich temperaturach, jak również będzie się charakteryzował dobrymi właściwościami „płynięcia” w niskich temperaturach. Dzięki czemu skutecznie będzie wypełniać wszystkie elementy.
Musimy pamiętać, że po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, lepkość oleju może spaść nawet o 35%, wszystko zależy od tego, jaki olej dobierzemy. Starzenie się oleju powoduje znaczne pogorszenie właściwości ochronnych, co z kolei powoduję zwiększenie tarcia i możliwość pojawienia się kolejnych awarii. Wszystko powyższe sprawia, że regularna wymiana oleju jest koniecznością, aby utrzymać naszą skrzynię w jak najlepszym stanie technicznym.
Cena oleju jest różna, ceny potrafią dochodzić do nawet 100 złotych za litrową butelkę oleju. Jednak nie powinniśmy na tym oszczędzać, dobieranie najtańszych olei od niesprawdzonych producentów może okazać się dramatyczne w skutkach. Takie oleje zazwyczaj charakteryzują się słabymi parametrami ochronnymi, przez co nasza skrzynia nie będzie zabezpieczona tak jak powinna. Producenci tacy jak Shell, Amsoil są z pewnością godni polecenia, ich oleje na pewno będą dobrym rozwiązaniem. Możemy również skorzystać ze specjalnych wyszukiwarek internetowych, które z pewnością pomogą nam podjąć odpowiednią decyzję.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here